Dosavadní zkušenost z loňského 28. října, prvního svátku, kdy zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě začal platit, a Vánoc a Nového roku ukázaly, že spotřebitelé jsou spokojení a zaměstnanci změnu uvítali. Stížnosti obchodních řetězců na ušlý zisk jsou neopodstatněné, protože celkové tržby kamenných a online prodejen jsou oproti stejnému období předchozího roku vyšší. Nižší tržby kamenných obchodů představují trend, který nesouvisí s omezením prodejní doby. Důvodem poklesu není zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě, ale změna v chování spotřebitelů, kteří dávají přednost nákupům přes e-shopy před klasickými nákupy v kamenných prodejnách.
„Náš odborový svaz považuje stávající kompromis za přijatelný, ale pokud Ústavní soud dospěje k názoru, že omezení pracovní doby jenom o vybraných svátcích je diskriminační, budeme usilovat o zavedení omezení prodejní doby o všech státních svátcích, protože považujeme za správné, aby se stát zastal části občanů, jejichž postavení není stejné jako postavení velké maloobchodní společnosti,“ říká předsedkyně OSPO Renáta Burianová.
Dodává, že odbory nemohou souhlasit s argumentací, že zaměstnanci v obchodních řetězcích mají na vybranou – buď pracovat ve stávající prodejně, nebo odejít pracovat jinam. „Domnívám se, že útěk není výběr,“ doplňuje Renáta Burianová.
Zaměstnanci se prostřednictví svých zástupců – odborových organizací – jasně vyjádřili, že chtějí mít garantované volno o svátcích a spravedlivé odměny za poctivou práci.