Je to právě rok, co jsme na ministerstvu práce a sociálních věcí uspořádali workshop „Jak digitalizace změní v budoucnosti obchod?“. Zaznělo na něm mnoho zajímavých názorů odborníků, kteří se danou problematikou intenzivně zabývají – představitelů největších obchodních řetězců, zástupců internetového obchodu i státní správy. Vyjadřovali se k obecným dopadům digitalizace na trh práce v obchodě a logistice, ale zaměřovali se také na nové technologie v kamenných i internetových obchodech, k nimž patří umělá inteligence, mobilní aplikace, virtuální asistenti, samodoplňovací regály a další.
Všichni účastníci se shodli na tom, že nás v blízké budoucnosti čekají zcela nové výzvy, jimž se nevyhneme, a proto uděláme nejlépe, pokud se na ně dopředu připravíme. Jak? Především vzděláváním zaměstnanců. Právě na něm se chceme jako odbory podílet ve spolupráci s obchodními řetězci a státními institucemi.
To, že se ubíráme správným směrem, před pár dny potvrdil i generální ředitel globální skupiny Manpower Jonas Prising v rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Náš názor je, že dopad technologií nebude ani tak otázkou vyřazení některých prací, jako spíš změny pracovní pozice jako takové, zejména když bude v sobě zahrnovat hodně technologií,“ uvedl a dodal: „Čtvrtá průmyslová revoluce musí jít ruku v ruce s revolucí našich dovedností.“ Zlatá slova, naprosto s ním souhlasím!
Renáta Burianová, prezidentka UZO